Quarantaine-attest: ook mogelijk door arbeidsartsen of elektronisch

In mei 2020 werd het quarantaine-attest in het leven geroepen.

Dit attest wordt uitgereikt via de huisarts indien men arbeidsgeschikt is, maar in ‘quarantaine’ dient te verblijven (vb. in nauw contact geweest met besmette persoon of  positieve test zonder symptomen of beschermd dient te worden omwille van medische situatie).

Het quarantaine-attest is niet hetzelfde als een attest van arbeidsongeschiktheid. Volgende stappen moeten genomen worden:

  • Indien het personeelslid kan thuiswerken en voor zover het personeelslid niet arbeidsongeschikt is, moet het personeelslid thuiswerken en dient men gewoon door te betalen.
  • Indien het personeelslid niet kan thuiswerken,  dient het bestuur het contractuele personeelslid, op basis van je quarantaine-attest op ‘coronawerkloosheid’ te zetten en kan het personeelslid werkloosheidsuitkeringen aanvragen.
  • Indien het personeelslid ziek is, moet het personeelslid een attest wegens arbeidsongeschiktheid aanvragen.

Sinds 27 oktober kunnen deze attesten ook afgeleverd worden door de arbeidsarts.
Sinds 30 oktober kunnen deze attesten ook elektronisch bezorgd worden.

Rechtsbron: Richtlijnen Scienscano

  • Haal meer
    uit uw
    personeelsbeleid
  • * Dynamische helpdesk
    * Onderbouwd advies van experten
    * Persoonlijke en actieve participatie

Nood aan een persoonlijke, efficiënte oplossing voor uw probleem?

Ons team van experten hoort graag meer van u
CONTACTEER ONS

Juridisch advies dat werkt.