Vormingstraject functiefamilies & functiebeschrijvingen

Inhoud

Overeenkomstig het BVR RPR is een functiebeschrijving de weergave van de functie-inhoud en van het functieprofiel. Aan de hand daarvan wordt een functie gesitueerd in een graad.

Een goed personeelsbeleid begint met transparante en duidelijke functiebeschrijvingen, opgemaakt vanuit de strategie, missie en visie van de organisatie.

Het klinkt een verplicht nummer, iets wat je als bestuur afvinkt en klaar. Echter, er zijn veel redenen om werk te maken van degelijke functiebeschrijvingen: 

Functiebeschrijvingen zijn van grote waarde voor een éénduidige rekrutering. Talent is immers schaars! Je zorgt zo voor een leidraad voor zowel interne als externe juryleden, opdat zij de juiste vragen kunnen stellen, kunnen peilen naar de juiste competenties & skills. Ook is het van belang in het kader van functioneren & evalueren. Het is zo een houvast: de medewerker weet wat er van hem verwacht wordt (intake) en het kan gebruikt worden bij feedback en evaluaties. Tot slot is er nog talent management: een belangrijke schakel in het HRM-beleid vormen de loopbaanbegeleiding en carrièreplanning van de medewerkers. Iedereen wil 'de juiste mensen op de juiste plaats'. Functiebeschrijvingen hebben hun waarde bij groeien & training. Je hebt zo als organisatie een nog beter zicht van waar je op wil inzetten, ook bij personeelsmobiliteit of bevordering. Wens je je strategisch loonbeleid te evalueren en een eigen loonhuis op te bouwen? Dan zijn de functiebeschrijvingen dé essentiële basis van een correct, eerlijk en fair loonbeleid. 

Programma

Bij het bepalen van de functiebeschrijvingen gaan we voor een interactieve aanpak met de HR-partners en leidinggevenden van de organisatie. Wenst het bestuur al haar werknemers erbij te betrekken, dan kan dit ook natuurlijk. Via interactieve workshops gaan de teams te werk bij het opmaken van de functiebeschrijvingen.

Stap 1: functie-inventarisatie

Elke organisatie heeft nood aan uniformiteit en standaardisatie als het op functiebeschrijvingen aankomt. Dit is overzichtelijk, gemakkelijk bruikbaar en herkenbaar voor alle betrokkenen. Ze zijn daarenboven gemakkelijk bruikbaar in de functiewegingen en loonclassificaties, maar ook in andere HR-processen (zoals de performantiecyclus, het vormingsbeleid, talent management, werving en selectie, etc…).

Bezit de organisatie al over functiebeschrijvingen? Zijn ze up-to-date? Zijn ze volledig, uniform, gestandaardiseerd? Zijn er functiebeschrijvingen beschikbaar van elk profiel?

Met de Jurplus functiebibliotheek voor lokale besturen als referentiekader gaan we samen aan de slag. De bibliotheek bevat alle gangbare functieprofielen van een lokaal bestuur. Nieuwe functiebeschrijvingen kunnen er eenvoudig aan toegevoegd worden.

De functiebeschrijvingen maken deel uit van functiefamilies en subfamilies en behoren tot een personeelscategorie.

De functiebeschrijving bestaat standaard uit: resultaatgebieden, plaats in de organisatie, competenties (bron hiervoor is de Jurplus competentiegids), vaardigheden (bron is de Jurplus skill matrix (vaardighedenmatrix) en functioneringscriteria.

 Op een interactieve manier met alle HR-partners en leidinggevenden worden de functiebeschrijvingen opgemaakt.

  1. In een workshop worden de leidinggevenden getraind over de functiebibliotheek, de principes van competentiemanagement, de competentiegids, de skill matrix. Ze worden aan het werk gezet om de functieprofielen voor hun teams te matchen met de Jurplus functiebibliotheek.
  2. In een volgende stap krijgen de leidinggevenden huiswerk om de huidige functiebeschrijvingen te vervolledigen. Bestaande profielen kunnen als basis dienen voor de matching met de functiebibliotheek.
  3. Het management team krijgt huiswerk om de generieke competenties te bepalen voor de hele organisatie. Deze competenties gelden voor iedereen binnen de eigen organisatie.
  4. Ontbreken er functieprofielen in de bibliotheek, dan worden deze apart opgemaakt door de leidinggevende in samenspraak met de Jurplus adviseur.
  5. Alle functiebeschrijvingen worden gecodeerd en krijgen een finale kwaliteitscontrole.

Stap 2: functieclassificatie

Eens de functiebeschrijvingen zijn gedefinieerd, kunnen we ze matchen met het Jurplus functieclassificatiesysteem.

Elke functiebeschrijving in de Jurplus classificatie is gekoppeld aan een functieweging, die later de basis kan vormen voor een loonclassificatie.

Hoe gaan we te werk?

  1. Elke leidinggevende koppelt elke functie aan een profiel uit de Jurplus functiebibliotheek
  2. de Jurplus adviseur verifieert verticaal en horizontaal op consistentie en conformiteit en koppelt terug met de leidinggevende en HR indien en waar nodig. Verticaal en horizontaal zullen vergelijkingen gemaakt worden met andere lokale besturen en ook binnen de standaarden van de functiefamilies en categorieën.

 Het eindresultaat is dat elk functieprofiel gekoppeld zal zijn aan een eenduidige functieclassificatie.

Indien jullie als bestuur graag ook andere topics aan bod willen laten komen, dan kan dat uiteraard aangegeven worden.

Waar en wanneer?

Wij bieden dit vormingstraject op maat aan van uw lokaal bestuur.

Jouw investering

Prijs op aanvraag

Zo schrijf je in

Contacteer ons: vorming@jurplus.be